Sunday, January 6, 2013

AKU NAK JADI BAIK..

Seringkali..kita mendengar rintihan rasa,luahan hati, dan penyataan jiwa dari se0rang sahabat..:

"Aku nak jadi baik..tapi takde orang nak supp0rt aku.."

"Aku nak berubah..tapi persekitaran aku tak mengizinkan.."

"Aku nak ubah gaya penampilan aku..tapi aku belum bersedia.."

"Aku..aku...aku....dan aku..........."


MENGAPA..?

mengapa perlu menanti untuk sesuatu kebaikan?

Ya,,kita memang manusia..Kita hidup dalam kalangan manusia,,yang membuatkan kita terlalu memikirkan apa yang difikirkan manusia lain tentang diri kita..

Tapi,,kita lupa..
yang menciptakan kita itu,DIA..
yang menciptakan manusia lain itu juga DIA..
Bukankah segala yang kita lakukan dalam kehidupan ini untuk DIA..?




Bila kita kata:

"Aku tak sedia lagi untuk pakai tudung melebihi paras dada..sebab kawan2 aku semua tak pakai macam tu..Peliklah kalau aku pakai lain dari di0rang.."

Apa yang perlu anda lakukan ialah:


  • Katakan pada diri, "apa guna bertangguh untuk lakukan sesuatu yang baik?"
  • "Aku lakukan segalanya kerana Allah..kenapa perlu fikirkan pandangan manusia yang tahu hukum tapi tidak mahu mengamalkannya..?"
  • "Alangkah ruginya aku bila mana Tuhan menarik nyawaku saat aku tidak sempat kembali ke jalan kebaikan?"
  • "Bukankah aku b0leh menjadi contoh teladan untuk kawan2 aku..?"
  • Keutamaan bertudung bukan untuk berfesyen,tapi untuk memenuhi kehendak agama.. (^_^)  





Bila kita kata:

"Aku nak sangat cuba jaga batas pergaulan,,tapi kawan2 aku ramai lelaki, yang perempuan p0n sosial je..tak kesah p0n nak pegang tangan ke,apa ke.."

Apa yang perlu anda lakukan ialah:


  • ingatkan diri: "wanita yang terpelihara itu adalah yang selalu tertutup dan sukar didekati."
  • Bersikap tidak endah itu perlu untuk keadaan tertentu.
  • kaum Hawa..cara kamu melayan kaum lelaki menentukan harga diri kamu di hadapan mereka..!
  • "Berhati-hatilah...."
  • Bila muncul sese0rang yang menyatakan perasaannya terhadap kamu, maka lihatlah sikapnya.Pabila dia cuba menyentuh kamu sebelum waktu halalnya,maka jauhilah dia..kerana dia sedang menguji keteguhan iman kamu. Bila mana kamu membiarkan perilakunya,maka kamu adalah mangsa yang mudah untuk diambil kesempatan...


Jom berpimpin tangan ke syurga..? (^_^)

"When syaitan reminds you ab0ut y0ur past,,y0u remind him ab0ut his future...!"




2 comments:

  1. Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
    [ankabut ayat 69]

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..usaha itu sangat2 perlu bila kita ingin mencari DIA..bukan hanya menunggu dan terus menunggu tanpa ada daya untuk memulakan langkah..mulakan dengan niat keranaNya..insyaAllah,,segalanya pasti jadi mudah,,manis & indah..=)

      Delete